Mi a trauma?

A mai bejegyzésemhez segítségül hívtam Peter Levine-t, azt az amerikai pszichológust, aki több mint negyven éve a trauma tanulmányozására tette fel a karrierjét. Hosszú évtizedes munkássága alatt kidolgozott egy olyan módszert, amivel éppen én is gyógyulok. A ma is aktívan tevékenykedő Levine forradalmár a saját szakterületén, és lenyűgöző sikereket ért el több ezer súlyosan traumatizált páciensénél. Hosszú évekkel ezelőtt megszületett a saját iskolája, a világ számos részén tanítják és alkalmazzák a módszerét. Többek között itt, Brazíliában is.

Azon gondolkoztam az utóbbi napokban, hogy bár sokat beszélek a PTSD-ről, és megosztottam hosszan és őszintén, hogy miképpen nőttem fel, de arról, hogy mi is a trauma, valamint a gyermekkori bántalmazáson kívüli egyéb kiváltó okairól még sosem írtam.
A tudomány álláspontja szerint a trauma eredője olyan rendkívüli stresszt okozó esemény, amely az általános emberi tapasztalásokon kívül esik, és veszélyt jelent az ember életére, testi épségére. Ilyen lehet egy hirtelen bekövetkezett katasztrófa egy közösségen, vagy egy családon belül, a fizikális erőszak, de ezen kívül még rengeteg olyan potenciálisan traumatizáló erejű esemény tartozik ide, amelyről kevésbé gondolnánk, hogy valójában az.
Talán a legjobban ismert és elfogadott traumatikus élmények a gyermekkori és a szexuális abúzus, valamint a háborúban elszenvedett élmények. Azonban traumatikus eseményt akkor élünk meg, amikor a test öntudatlanul is veszélyesnek érzékel egy helyzetet. A trauma fiziológiai eredetű, ezért a poszt traumatikus tünetek tulajdonképpen félelemben ragadt, befejezetlen fiziológiai reakciók. Éppen ezért visszajárni a legfájdalmasabb sebeinkhez, és megbolygatni őket kifejezetten káros, hiszen a súlyos lelki fájdalom traumatizáló erejű.
Hosszú évekig gyötörtem magam azzal, hogy újrajátszottam a fejemben egy-egy horrorisztikus jelenetét a múltamnak. Képes voltam a legapróbb részletekbe menően felidézni mindent ami akkor történt velem, a hogyanokat, a saját hangulatomat, még a mamám lélegzetének ritmusára is pontosan vissza tudtam emlékezni. Hiába telt el sok év, hiába tudtam, hogy a múltbéli horror főszereplője már nem is él, én meg már felnőtt vagyok, a visszaemlékezéseim alkalmával, akkor és ott, minden esetben ismét az a kiszolgáltatott kislány voltam, ugyanazokkal a félelmekkel, a bénító rettegéssel, és igen, a létező legmélyebb fájdalommal, amit valaha már megtapasztaltam életemben.
Tehát az itt és most ereje abban az esetben, mikor a traumából való gyógyulásról beszélünk kardinális. Benne lenni a jelen pillanatban, ismét üdvözölni elveszett részeinket, lelkünk egy-egy darabját a testünkben, és megtartani azt. Ez a kulcs a gyógyuláshoz. A fel nem dolgozott trauma megannyi módon mutatja meg magát az életünkben. Szeretnék egy-két tünetet  felsorolni, a teljesség igénye nélkül. A későbbiekben aztán majd Levine könyve alapján bővebben is írok arról a négy csoportból, amibe sorolhatóak. Tehát vissza a tünetekhez: flashback-ek, pánik rohamok, álmatlanság, rémálmok, depresszió, pszichoszomatikus panaszok, indokolatlan dühkitörések, ismétlődő önpusztító magatartás, erőtlenség, gyenge immunrendszer, immunredszeri megbetegedések, gyulladások a testben, alacsony fizikai energia szint, halálfélelem stb.

Levine az elmúlt negyven év megfigyelései alapján arra a következtetésre jutott, hogy főképpen a következő eseményekkor traumatizálódhatunk:
Magzati trauma
Születéskori trauma
Szülő vagy közeli hozzátartozó elveszítése
Betegségek, magas láz
Fizikai sérülések, balesetek
Szexuális, érzelmi,  fizikai bántalmazás
Természeti katasztrófák
Bizonyos orvosi beavatkozások
Műtétek különösképpen mandulaműtétek éterrel, fülműtétek, szemműtétek
Altatás
Hosszú ideig tartó mozdulatlanság – kisgyermekek lábainak vagy törzsének rögzítése különböző okok miatt (befelé forduló láb stb.)

— Folytatás következik! —

Leave a Reply

